tisdag 28 november 2017

The Expanse

Till sist tog sig mänskligheten ut i solsystemet, inte på korta besök för att placera ut flaggor - jo, förresten, precis för att placera ut flaggor och hävda sin rätt till marken. Mellan jorden och månen finns det täta band, men de stolta bosättarna på Mars har en egen regering och egna ambitioner för sin planet. Kolonisatörerna på månarna kring de yttre planeterna har nästan förvandlats till ett eget folkslag i den låga gravitationen, med långa smala kroppar och inte tillräckligt med muskelstyrka för att klara sig någon längre tid i jordgravitation.


TV-serien The Expanse bygger på böckerna skrivna av författarduon James S.A. Corey, och är lika spännande vare sig man har läst böckerna eller ej. Den första säsongen följer handlingen i första boken, Leviathan Wakes, men slutar tidigare, mitt i ett dramatiskt skede. Andra säsongen plockar upp och avslutar första boken, fortsätter med handlingen från andra boken, Caliban's War, men slutar även den innan boken gör det. Dock har vi en tredje säsong att se fram emot år 2018.


Serien följer i stort sett böckerna, men breddar redan från början perspektivet med att presentera United Nations (jorden), och det politiska spelet mellan de olika grupperingarna. Konflikter mellan huvudpersoner trissas upp, säkert för att skapa omväxling i de resor mellan rymdstationer som egentligen är spännande nog ur en teknisk synvinkel. Andra karaktäriserande detaljer i miljöer och personers bakgrund som vävs in är tacknämligt plockade från senare böcker i serien, och det är gott att se att manusförfattarna har det intresset för ursprungsberättelsen.


Interiörerna är snygga och trovärdiga - skepp och kolonier som ser funktionella ut, kanske litet väl polerade när de borde ha använts och slitits ett tag, men visst är det viktigt att hålla saker rena och funktionsdugliga i en sluten biosfär. Serien lyckas förmedla samma viktiga och dubbla känsla som böckerna, att resor i rymder och kolonier på andra planeter och månar såväl är vardag och rutin, som svårt och otroligt spännande. Rollbesättingen är bra, och jag har inget emot att se skådespelarna framför mig när jag läser vidare i böckerna.



En bra historia blir inte alltid en bra filmatisering, och därför kan vi vara extra tacksamma för att Syfy lade ned sådan omsorg på att låta The Expanse bli en riktigt bra serie. Expansionen ut i solsystemet och ännu längre är både lockande och hotfull, och kan gärna få pågå i flera år till.

Dock är jag litet besviken över att min favorit, Bobbie Draper, inte är lika kylig och tuff som i böckerna.

2 kommentarer:

snowflake sa...

Vad roligt att du skriver om just den serie vi tittar på! Men jag visste ingenting om Corey tidigare. Och härligt att du fortsätter med dina välskrivna och personliga recensioner, ett hörn av internet som fortfarande håller stilen.

Jenny B sa...

Tack så mycket, fina Snowflake! Visst är serien bra?! Jag tror att det är värt det att läsa böckerna även efter att man har sett serien. Corey är verkligen skickliga författare som håller spänningen uppe medan de smyger in allt mer fantastiska saker. "Bara" fem böcker kvar av de nio de utlovat - jag som skrattade åt långa bokserier men här vill jag bara ha mer!