torsdag 10 december 2015

Kandinsky och mer modern konst på Guggenheim NYC

Redan byggnaden i sig, ritad av Frank Lloyd Wright, ger en svindlande känsla; den rundade exteriören intar självsäkert sin plats mellan de höga raka husen mittemot Central Park. Inuti fortsätter de mjuka spiralerna i en välkomnande promenad uppåt, förbi intressant konst som man kan se en gång på nära håll och en gång till på avstånd när man ser nedåt från högre våningar.



Jag kände knappt något av den lätta lutningen under vandringen uppåt, men däremot en extra fart i stegen när jag vände nedåt igen. Museishopen säljer broscher och bokmärken som är stiliserade versioner av den vackra interiören.

Dame mit Fächer (1903)
Guggenheim i New York har en fin samling av målningar av Vasily Kandinsky, och presenterar dem för tillfället kronologiskt, med goda förklarande texter och andra samtida verk att jämföra med.

Der blaue Berg (1908-09)


________________________________________________________________________________

Jag har tidigare inte varit så förtjust i Kandinskys abstrakta konst, som oroar mig med sin plottrighet och spretighet, men jag uppskattar hans vision och hans del i konstens utveckling. I Guggenheims specialutställning får jag se hans tidigare avbildande verk och följa vägen mot ett nytt uttryck.

Einige Kreise (1926)
Några målningar med fokus på cirklar gör också ett lugnare intryck och jag tycker bra om dem. Att muséet har en så stor samling av en konstnär och kunna låna in fler verk gör att den tillfälliga utställningen blir mycket lyckad.

Länk till Guggenheims sida om Kandinsky

Landschaft mit Regen (1913)

Inga kommentarer: