tisdag 29 december 2015

Årets bästa konserter 2015

Under några år har jag inte hunnit med att gå på lika många jazzkonserter som tidigare. I år blev det äntligen ändring på det, och det började i höstas, när gamla svenska favoriter som Per 'Texas' Johansson och Goran Kajfes Subtropic Arkestra spelade på Fasching under jazzfestivalen. Och självklart blev det mer jazz och en fantastisk upplevelse att höra Roy Ayers på legendariska Blue Note Jazz Cafe i New York! Som tur var behövde jag inte sakna god musik när jag kom tillbaka till Stockholm och Fasching, för där spelade den fantastiske Kamasi Washington.


Klassisk musik är en annan sorts njutning, men lika underbar på sitt sätt. Jag är mycket lycklig över den Sibelius/Nielsenfestival som Konserthuset satte ihop: nästan två veckor tillsammans med två av mina favoritkompositörer, med konserter varje dag! Och bara två veckor senare samlade sig Kungliga Filharmonikerna igen för den lika väl sammansatta Sagas: Orchestral Fantasy Music, en konsert med musik från fantasy-filmer.


Min pojkvän har öppnat mina öron för hårdrocken, och i år bjöd på extra många och massiva rockkonserter för vår del. Alice Cooper gav en riktigt kul konsert på Gröna Lund, men en ännu större musikalisk upplevelse var Robert Plant på samma scen litet senare. Efter genomlyssning av pojkvännens favoritmusik fastnade jag för Led Zeppelin och AC/DC, och var litet besviken när det verkade som att jag aldrig skulle få höra någon av dem live. Men så uppfylldes mina drömmar när jag som sagt fick höra Zeppelin-sångaren Robert Plant, och samma vecka AC/DC (visserligen under taskiga ljudförhållanden). Därför känns det ännu mer sorgligt att jag inte såg Motörhead spela i december, när vi just idag fått veta att Lemmy Kilmister har dött. Var du än är, Lemmy, röj vidare!

Inga kommentarer: