onsdag 8 oktober 2014

Nobelpriset i litteratur 2014 - funderingar

Något jag tycker väldigt mycket om med Nobelpriset i litteratur är att det fäster världens uppmärksamhet på en bra författare. Om den författaren dessutom skriver från/om en världsdel från vilken det mest rapporteras om krig och konflikter, men mindre om människors vardagsliv och tankar, desto bättre.

Därför blev jag mycket ledsen när Chinua Achebe dog innan att ha hunnit få litteraturpriset. Låt hans böcker få den uppmärksamhet de förtjänar även utan priset - läs dem!

Afrika är fortfarande en kontinent som förtjänar en mer nyanserad bild än vad nyhetsklipp ger, även om de bilderna också visar krig, konflikter och korruption. När jag läste Ngugi wa Thiong'os Wizard of the Crow förra året tyckte jag att jag hittat en annan värdig röst från Afrika - någon som med humor kan förklara allvarliga förhållanden. När jag fortsatt att läsa hans tidigare böcker, Petals of Blood och A Grain of Wheat, har jag tyckt att de varit tungrodda. Jag tänker läsa fler av hans nyare böcker och hoppas att de skall vara mer underhållande och personliga, för jag tycker att en Nobelpristagare också skall ha ett skönt språk.

En författare jag definitivt tycker förtjänar Nobelpriset är Ursula K. LeGuin, för berättelser som visar aspekter av vårt samhälle och vår mänsklighet trots att de utspelar sig i andra världar. Tyvärr tror jag inte att Svenska Akademien är tillräckligt öppna för science fiction och fantasy, men förhoppningsvis är de det om ett tiotal år.


Så till sist: den författare jag helst skulle vilja se prisas är albanske Ismail Kadare. Den senaste månaden har jag läst tre böcker av honom och det var en sådan glädje! Skälen är flera: språket är originellt men lättflytande, historierna har spännande inslag av dröm, men berättar ändå något som känns sant från andra tider och världsdelar.

Vem vinnaren än blir ser jag fram emot att få ett av världens bästa boktips av Svenska Akademien!


Facit blev Patrick Modiano, en författare jag inte har läst något av. Alltså ett boktips att följa upp! Jag gläder mig över att ha smittat mina kära kollegor med min entusiasm; två av dem beställde genast Modianos Lilla Smycket och vi hoppas att ha en bokcirkel om den när vi läst ut den.

2 kommentarer:

Hermia Says sa...

Så roligt att höra att dina kollegor blivit litterärt smittade! Hoppas ni gör slag i saken med bokcirkeln!

Jenny B sa...

Ja, det hoppas jag också!

Jag har dessutom ställt mig i bibliotekskön till Place de l'Etoile. Står nu på plats 44 så vi får se när det blir min tur!