onsdag 10 september 2014

The Man Booker Prize 2014

En önskedröm jag har är att läsa alla Bookerprisnominerade böcker - inte bara vinnarna, inte bara kortlistan, utan den långa listan för varje år. Även på den långa listan finns guldkorn, såsom Claire Messuds The Emperor's Children år 2006. Klickar man sig fram på Bookerprisets hemsida kan man drömma sig bort, eller drömma sig hem till favoritsoffan för timmavis av läsning. Jag skulle börja i nutid och arbeta mig bakåt... men så finns det ju så många andra intressanta böcker som också pockar på ens uppmärksamhet.

Några nominerade böcker försöker jag ändå hinna med att läsa inför tillkännagivandet av vinnaren i oktober. Till skillnad från Nobelpriset i litteratur har man ju en lista på vilka böcker som kommer i fråga! Såväl förra året som i år har jag upptäckt nya intressanta författare tack vare det.


I juli tillkännagavs långlistan. Där fanns flera böcker jag blev mycket intresserad av, och lånade eller köpte för att kunna börja läsa så fort som möjligt. En av böckerna var den efterlängtade The Bone Clocks av David Mitchell, vars böcker jag tycker om. Jag har läst hälften av den och gillar den, men den var visst för skruvad för att ta sig vidare till kortlistan. En annan bok jag blev riktigt imponerad av var Siri Hustvedts The Blazing World, och jag är mycket förvånad över att den inte är med bland de sex utvalda. Orfeo av Richard Powers verkade också intressant, och jag tänker läsa den fastän den inte hamnade i finalen.


Den 9 september var jag riktigt ivrig inför förmiddagens tillkännagivande av kortlistan. Jag blev glad när jag upptäckte Ali Smiths How to be both. Den senaste boken jag läste av henne var inte så bra, men hon har skrivit flera andra jag har tyckt varit fantastiska, så jag har stort hopp om den här. The Lives of Others av Neel Mukherjee ligger hemma och väntar på att bli läst, för den hade jag hört så mycket gott om. Att Karen Joy Fowlers We are all completely beside ourselves finns på listan gjorde mig inte besviken, men litet överraskad. Jag håller på och läser den just nu, men tyckte att åtminstone de första hundra sidorna saknade struktur och att ryckte sin läsare hit och dit.

Nåväl, vi får se hur många av böckerna jag hinner läsa innan vinnaren ropas ut den 14 oktober. I vilket fall som helst har jag fått flera goda läsupplevelser.

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag saknar "The Wake". (Morr). den var väl för "språkligt innovativ" för att komma med på en kort lista.Jag kommer att läsa den så snart jag kan hitta ett exemplar till drägligt pris. Jag ska titta igen på den långa listan!

Hanneles bokparadis sa...

Väldans!

Jenny B sa...

Jag har just beställt How To Be Both, och hoppas att hinna läsa den och The Lives of Others innan vinnaren koras. Sedan får de övriga bli ett halvdussin nya titlar på ens optimistiska läslista!