fredag 15 augusti 2014

Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Jag tyckte om Cirkeln, men av någon anledning dröjde det nästan två år innan jag läste fortsättningen, Eld. Och nu är jag glad att den tredje redan delen finns så att jag kan fortsätta i den snart, ackompanjerad av trailern till den kommande filmatiseringen av Cirkeln.

Om Cirkeln var välskriven så är Eld snäppet bättre; en bladvändare utan döda stunder. Till en början minns jag inte hur förra boken slutade, men de viktigaste händelserna berättas igen när de är viktiga för handlingen i Eld. Hotet mot Engelsfors växer igen, och nu måste ungdomarna också försvara sig mot Rådet, den grupp som först skapades för att stötta häxor likt flickorna i cirkeln, men numera verkar hindra dem i någon onödig intern maktkamp.

Boken är som sagt en bladvändare - spänningen är konstant hög när vi får veta mer magin och de mystiska fienderna. Men det är också fint att få följa med flickorna i deras enskilda liv, med vardagsproblem som är lika verkliga som undergång. Äntligen börjar De Utvalda också lära känna varandra mer, och i samma process förstå sig själva bättre. Jag är glad att Mats Strandberg och Sara Bergman Elfgren funnit magin och placerat den mitt i en svensk småstad.

Fler böcker av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren:
Cirkeln

Inga kommentarer: