tisdag 10 juni 2014

Samlade svenska kulter av Anders Fager

I volymen Samlade svenska kulter följs debutboken Svenska kulter av två böcker till, med titlarna Artöverskridande förbindelser och Du kan inte leva, och fem noveller vardera. Det är inte bara så att jag har vant mig vad Anders Fagers berättarstil, han har också blivit skickligare på att berätta utan för mycket brutaliteter och på att väva historier.

De enskilda novellerna är spännande, men samtidigt spinner de vidare från varandra. Tillsammans med de Fragment som sprängdes in i första boken bygger de bit för bit upp ett sammanhang av föreningar, varelser och krafter som inte märks i vardagen - förrän man är alldeles för djupt inne i dem.

Jag tycker om att historierna i Artöverskridande förbindelser behandlar olika förgreningar av en större kult. Novellen Festivaler som inleder Du kan inte leva är en riktigt bra beskrivning av hur det vardagliga blandas med magiska ritualer på ett äldreboende med lätt senila men entusiastiska åldringar. Lekarna i dödens gränstrakter i Hårdare hårdast är skrämmande och fascinerande på samma gång, precis som hela boken och den okända värld den målar upp. Det räcker inte att läsa Svenska kulter; det är Samlade svenska kulter som kompletterar bilden.

Det känns som att Anders Fager har hittat en nivå på berättandet med mer mystik och mindre splatter. Det tilltalar mig och förhoppningsvis många andra. Nu ser jag fram emot att läsa mer av vad han har skrivit.

Fler böcker av Anders Fager:
Svenska kulter

Inga kommentarer: