måndag 16 juni 2014

Dana Sederowsky på Fotografiska

I klassisk prydlig sjuksköterskedräkt står Doktor Dana utplacerad på oväntade ställen: utanför en porrklubb, i en affär, i de tömda salarna där det en gång låg ett sjukhus. Man kan dra långsökta jämförelser mellan hennes föregivna yrke och bakgrundsmotivet, men jag nöjer mig med att se henne som en sorts Stamp of Approval. Fint att porrklubben och tampongerna är godkända av en doktor/syster! Men i de slitna rummen (visserligen mycket skönt flagnande) av ett sjukhus där vi inte vet hur patienterna behandlades är hennes godkännande inte tillräckligt.


Jag tycker att idén med en prydlig sköterska med förstahjälpenväska i leksaksmodell är rolig, men inte tillräckligt komplex för att kunna fördjupa sig i. Inte heller i ljuset (mörkret) av Dana Sederowskys mer tungsinta verk på Fotografiska hittar jag något att tolka vidare ifrån. Undehållande bildsviter, men för mig inget mer än så. (En sak undrar jag också: Är hon doktor i vårdvetenskap eller hur hänger hennes titel och klädsel ihop?)

Länk till Fotografiskas sida om Dana Sederowsky


Inga kommentarer: