tisdag 8 april 2014

Raskens med 1 2 3 Schtunk

Jag måste erkänna att jag varit skeptisk till gruppen 1 2 3 Schtunk i många år. Ett skämtsamt förhållande till ursprungspjäserna, improvisationer i samspr¨åk med publiken och allt det krönt med clownnäsor - det lät alltför nära buskis för att jag skulle våga mig dit. Men efter att ha blivit övertalad är jag mycket, mycket glad över att jag fick se Josefine Andersson, Dick Karlsson och Lasse Beischer spela Raskens på sitt eget sätt.


Under det inledande publikfrieriet är jag fortfarande tveksam, men den övriga publiken är van och förväntansfull och skrattar och applåderar ivrigt - och snart gör jag det också. De tre på scenen byter roller och berättar historien om soldaten Rask, inlindat i skämt och blixtsnabba infall i stundens hetta. Upptäkten av legendaren Owe Thörnqvist i publiken ger upphov till improvisationer som poppar upp igen då och då under kvällen, men minsta felsteg eller borttappad keps kan bli källa till smarta och roliga infall.

Det är det som det hänger på: att improvisationerna är komiska och intelligenta, och säkerheten hos skådespelarna när de kastar sig långt utanför manus, passar tillbaka och blixtsnabbt möts av ett svar från motspelaren. Man meta-skämtar om den enkla men användbara rekvisitan, om traditioner på 1800-talet, och med teknikern Thomas Påhlsson som bara menar väl... eller?!

Jag är mycket imponerad av 1 2 3 Schtunks förmåga att göra humor av Raskens utan att tappa sympatin för sina rollfigurer, och av skådespelarnas säkerhet och komiska timing. De förtjänar fulla hus på alla sina turnéer!


Länk till 1 2 3 Schtunks hemsida




Inga kommentarer: