söndag 12 augusti 2012

Böcker som snart blir film

I höst kommer vi att kunna se några filmer baserade på intressanta böcker. Om man som jag tycker om att ha läst boken innan man ser filmen, rekommenderar jag ett besök på biblioteket eller i bokhandeln, om ni inte redan har läst böckerna i fråga.

Den filmatisering jag ser mest fram emot är Cloud Atlas, efter boken med samma namn av David Mitchell. Jag minns hur fascinerad jag var när jag läste boken för flera år sedan. När jag nu läste om den igen var den mer trögläst än jag kom ihåg, men det var alltså den ambitiösa berättelsen/berättelserna som stannade i mitt minne. Att filmen regisseras som ett samarbete mellan syskonen Wachowski och Tom Tykwer gjorde mig så glad så jag knappt kunde tro det var sant. De här regissörerna är ju kända för att ha egna visioner och sinne för det fantastiska. I flera månader har jag närstuderat varje bild jag lyckats snappa upp från inspelningarna. Jag tror att filmen kommer att vara litet enklare och tydligare än boken, men av vad jag har sett blir den en upplevelse.


 En annan regissör med visioner utöver det vanliga är David Cronenberg. Då jag hörde att han skulle regissera Cosmopolis, skriven av Don DeLillo som jag redan beundrar, skaffade jag och läste den ganska tunna boken. Av trailern tror jag att Cronenberg kan göra det bästa av den uppsnurrade stämningen i boken. Jag tror inte att man skall avskräckas av att det är flickfavoriten Robert Pattinson som spelar huvudrollen, för huvudpersonen är ändå en ganska irriterande typ.

Facit: Nej, Cosmopolis på film var tyvärr en besvikelse.



Jag har inte läst Yann Martels Bookerprisbelönade Berättelsen om Pi, men jag tror att jag skall hinna göra det innan filmen har premiär i december.



Och så kommer ännu en filmatisering på vad som kallats världens bästa bok, Anna Karenina av Lev Tolstoj. Jag har egentligen inget emot Keira Knightley, men jag önskar att Anna hade spelats av någon äldre och yppigare, så som hon beskrivs i boken. Nåväl, filmen ser ut att bli en delikat gräddbakelse till kärlekshistoria, och med ett premiärdatum i februari finns det gott om tid (eller kanske precis lagom med tid?) att läsa den nästan niohundra sidor långa boken.

4 kommentarer:

Hermia sa...

Så bra att bli lite uppdaterad! Ser fram emot Anna Karenina, med lite blandad förtjusning. Det är ju ändå ANNA KARENINA som nyfilmas... Ser också fram emot att se Maria Langs verk på vita duken.

Jenny B sa...

Aha, skall Maria Langs verk filmatiseras? Då vet jag några som blir glada!

Anonym sa...

Åh, eg kjenner eg gleder meg til å sjå Anna Karenina.

Jenny B sa...

Det är ju en så otroligt bra bok. Hoppas att filmen blir bra!