söndag 26 februari 2012

Oscarsgalan 2012


När det inatt åter är dags att dela ut Oscarsstatyetter, är det många av de nominerade filmerna och skådespelarna jag inte har sett. Framför allt önskar jag att jag hade hunnit se The Artist, Albert Nobbs, Nader och Simin - en separation och Hugo Cabret, och dessutom att såväl Martha Marcy May Marlene och Shame hade blivit nominerad till bästa film och bästa huvudroller. Detta gör att mina önskningar om pristagare bara är halvt underbyggda, men här kommer de ändå.

Bästa manliga biroll
Kenneth Branagh i My Week With Marilyn
Jonah Hill i Moneyball
Nick Nolte i Warrior
Christopher Plummer i Beginners - Grattis!
Max Von Sydow i Extremt högt och otroligt nära

Jag är ingen stor kännare av Sir Laurence Olivier, och kanske borde jag fråga någon som är det, men jag tyckte att Kenneth Branagh gestaltade honom väl. Men även Max von Sydow var en av de få som gjorde väl ifrån sig i en annars haltande film.

Bästa kvinnliga biroll
Berenice Bejo i The Artist
Jessica Chastain i Niceville
Melissa McCarthy i Bridesmaids
Janet McTeer i Albert Nobbs
Octavia Spencer i Niceville - Stort grattis!

Melissa McCarthy var udda och rolig på ett trovärdigt sätt i den superroliga filmen Bridesmaids. Men såväl Octavia Spencer som Jessica Chastain hade svåra roller i Niceville som de spelade riktigt väl. Jag hoppas på att Octavia Spencer vinner.

Bästa skådespelare
Demian Bichir i A Better Life
George Clooney i The Descendants
Jean Dujardin i The Artist - Grattis!
Gary Oldman i Tinker Tailor Soldier Spy
Brad Pitt i Moneyball

George Clooney var inte alls dålig i The Descendants, och hade han varit det skulle filmen varit erbarmligt dålig. Men på något sätt var han inte helt och hållet där i känslorna. Jag hoppas på den tillknäppte, analyserande Gary Oldman istället.

Bästa skådespelerska
Glenn Close i Albert Nobbs
Viola Davis i Niceville
Rooney Mara i The Girl With the Dragon Tattoo
Meryl Streep i Järnladyn - Grattis!
Michelle Williams i My Week With Marilyn

Meryl Streep var mycket bra i Järnladyn, både som en kraftfull och som en försvagad Margaret Thatcher. Men Viola Davis spelade den viktiga rollen i Niceville utan att falla över i vare sig melodrama eller hat. Hon var värd en Oscar redan för Doubt, och jag hoppas att hon får den nu.

Bästa regi
Woody Allen för Midnight in Paris
Michel Hazanavicius för The Artist - Grattis!
Terrence Malick för Tree of Life
Alexander Payne för The Descendants
Martin Scorsese för Hugo Cabret

Tree of Life hade en poetisk inledning och flera goda scener, men var mycket rörig däremellan. The Descendants tippade litet hit och dit ibland. Men Midnight in Paris tog sin osannolika historia på så härligt allvar utan att förlora humor och energi, så jag önskar att den vinner.

Bästa originalmanus
Midnight in Paris - Grattis, Woody Allen!
Margin Call
Nader och Simin - en separation
The Artist
Bridesmaids

Eller kanske kan Woody Allen vinna för bästa originalmanus? Det är verkligen originellt, och underhållande men ändå tänkvärt.

Bästa manus efter förlaga
The Descendants - Grattis, välförtjänt!
Hugo Cabret
The Ides of March
Moneyball
Tinker, Tailor, Soldier, Spy

Tinker, Tailor, Soldier, Spy vore absolut värd priset. Men å andra sidan har den skalat av väldigt mycket av historien, vilket var nödvändigt för att göra filmen så tight. En bok kan innehålla så många fler detaljer, bifigurer och sidohistorier som gör berättelsen rikare. Till skillnad från Niceville, där mycket hängde kvar i luften, tog The Descendants till vara på det och gav en inblick i en större väv av händelser och människoöden. Oscar får gärna gå till den.

Bästa film
The Artist - Grattis igen!
The Descendants
Extremt högt och otroligt nära
Hugo Cabret
Midnight in Paris
Niceville
Moneyball
War Horse
Tree of Life

Det är roligt att Tree of Life är nominerad till bästa film. Den var som sagt poetisk och nyskapande, men hade också en konstig sensmoral som den ville skriva oss på näsan. Tyvärr har jag ju alltså bara sett hälften av filmerna, men av dem är det hela tre stycken som har betytt litet mer för mig: The Descendants, Midnight in Paris och Niceville. Ingen av dem är lika stark som t.ex Hurt Locker, Inception, True Grit eller Winter's Bone. Jag hoppas att Hugo Cabret står för den stora bio-upplevelsen och att den i så fall vinner. Jag önskar att Tinker Tailor Soldier Spy varit nominerad, för då hade jag hoppats på den. Men i brist på annat får gärna någon av Niceville, Midnigt in Paris och The Descendants vinna.

Det är bra att en svensk TV-kanal sänder hela Oscarsgalan inatt, men det är dåligt att de låter de överskattade Fredrik och Filip tjattra sönder den i år igen. Därför kommer jag inte att stanna uppe och se underhållningen, även om det var spännande och roligt det året jag gjorde det. Resultatet får bli en överraskning imorgon bitti!

Uppdaterat:
Här är en site som har gjort kusligt bra förutsägelser om vilka filmer och skådespelare som skulle vinna ikväll.
Och inte nog med det, de har även förutspått nominerade och vinnare i alla kategorier för de närmsta fem åren. Hmm, undrar om det gömmer sig en flygande DeLorean någonstans i bakgrunden...

2 kommentarer:

Hermia Says sa...

Ja, det fällde avgörandet för mig - jag offrar inte min nattsömn för att höra F&F pladdra...
Det blir spännande se hur din "tipslista" står sig :)

Jenny B sa...

Den natten för två år sedan som jag satt uppe var det värt det: vackra människor i vackra kläder, intressanta filmklipp, underhållning emellan och så spänningen innan vinnaren tillkännagavs. Det är värt att ta på allvar, inte pladdra sönder. Till nästa år hoppas jag på engagerande filmer och seriösa kommentatorer, då sveper jag in mig i en filt och stannar uppe!