onsdag 28 september 2011

Amy Cutler på Galleri Magnus Karlsson

Amy Cutler, Elke (2011)

På Galleri Magnus Karlsson hänger en lång rad av porträtt av kvinnor med avvisande uppsyn. Men det avskräcker inte mig! Jag tycker om Amy Cutlers verk sedan tidigare, och tittar gärna på de sura tanterna hon har målat. De ser inte strikt realistiska ut, men ändå verkliga och trovärdiga inom sin tecknade verklighet. Varje kvinna har en egen personlighet och en helt egen variant av sur uppsyn: någon ser högdragen ut, flera ser slitna ut, någon litet ledsen, men de flesta mest avvaktande. De har alla kammat håret och tagit på sig finkläder, och en del av dem har till och med hatt. Jag funderar på vad de har haft för liv som har gjort dem så sura och avvaktande.

Amy Cutler, Sabine (2011)

I en annan bild är det kroppar med tomma halsringningar som håller sina huvuden i famnarna. Ja, gör det! Omfamna de stackars sura huvudena och ge dem litet värme och närhet, så kanske de tinar upp och blir lyckligare!

Amy Cutler, Undesired Circumstances (2010)

Av de bilder jag har sett tidigare minns jag att Amy Cutler sätter sina flickor och gummor i spännande förvrängningar av verkligheten. Där verkar kvinnorna ha super-tant-krafter som låter deras kjolar bli befästa tält, eller låter dem skapa en industri av växande hårsvall. Det är fantasieggande och upplyftande att se Amy Cutlers bilder.

Länk till Galleri Magnus Karlssons sida om Brood av Amy Cutler

Amy Cutler, Patience and Virtue (2010)

2 kommentarer:

Hermia Says sa...

Underbart! Vilka damer o miner! Ler med både mun och hjärta när jag ser dem här. Ansiktsuttrycken påminner lite om Margareta Perssons lite sippa figurer, ballerinor mfl. http://hermiasay.blogspot.com/2010/10/med-skeva-leenden.html

Jenny B sa...

Visst är de uttrycksfulla! Man kan inte måla av glada, vackra människor jämt. Nu minns jag de livfulla dockorna från din post. Ja, de påminner om varandra, och man kommer nog ihåg dem litet längre än en vanlig skönhet.