lördag 26 juni 2010

La Bohème på Operan i Odessa

I sin dragiga vindsvåning står poeten Rodolfo (Andrej Perfilov) och målaren Marcel (Ivan Fljak) och pratar om konst och huttrar i kylan. Några vänner anländer, och när hyresvärden kommer för att fråga om hyran kollrar de bort honom och behåller pengarna. Ikväll blir det fest med mat och dryck för de fattiga bohemerna! Alla utom Rodolfo springer ut till Paris' kaféer. Bara Rodolfo blir kvar, och möter då den nya grannen Mimi (Natalja Jutesj). Kärlek vid första ögonkastet!

Jag blev inte helt förtjust i Perfilovs lätt ansträngda stämma, inte heller i det alltför påfallande vibratot hos Jutesj, men när de sjunger sin vackra, vackra duett låter det ändå ljuvligt. Ännu bättre låter Ivan Fljak. Ytterligare en begåvad baryton, hurra, med styrka och känsla i rösten. Ännu mer blommar han ut när hans gamla flamma Muzetta (Anastasia Sjerbataja, med härlig röst) dyker upp på scenen och retas med honom för att få hans uppmärksamhet. Det flödar mycket humor och charm från dem båda, och deras samspel gör dem till mina favoriter i den har föreställningen! Även Sergej Uzun sjunger innerligt när han senare erbjuder sig att sälja sin rock för medicin åt Mimi.

För visst, det slutar olyckligt för de fria bohemerna den har gången också. Uppsättningen är god, men jag engagerar mig inte så djupt i Mimi att jag sörjer när hennes liv slutar. Med en säker orkester, en spenslig men säker kvinnlig dirigent (Oksana Liniv) och begåvade sångare var det ändå två timmar av god underhållning.

Inga kommentarer: