fredag 4 juni 2010

Ed Ruscha på Moderna Muséet

Det är en ganska stor samling verk av Ed Ruscha som visas på Moderna Muséet, men jag undrar ändå om jag missat något. Bokstäver, ord, skyltar, reklam och offentliga överskrifter intresserar mig, både designen och vad de (inte) säger. Ord och skyltar är precis vad Ed Ruscha målar på sina tavlor, men det är knappt ett enda verk som får mig att fastna.

Ed Ruscha:Norms, La Cienega, on Fire, 1964
De verk jag tycker bäst om är tavlorna med före- och efter-bilder av samma vy. En fabriksbyggnad med ett företagsnamn målat på sidan syns på före-bilden; på efter-bilden är företagsnamnet någorlunda utsuddat och en ny skylt sitter på den andra gaveln. Litet kul, men inte så gripande. På två andra stora tavlor som täcker en lång vägg syns först färggranna bokstäver på utspända solfjäddrar. På nästa bild har solfjädrarna trasats ihop och bokstäverna är bara färgfläckar.

Talande, gåtfulla och motsägelsefulla är några av omdömena om Ed Ruschas verk. Jag kan inte se dem som något annat än väldigt simpla avmålningar av bokstäver som redan finns, eller oinspirerade sammanställningar av två saker som inte hör ihop. Tavlorna säger varken mer om orden de avbildar eller verkligheten de är hämtade ifrån. De är inte tillräckligt stimulerande för att vara surrealistiska, de är inte tillräckligt stiliserade för att vara pop art, och inte ett enda av dem väcker en ny tanke i mig.

Länk till Moderna Muséets sida om Ed Ruscha

Inga kommentarer: