lördag 14 februari 2009

Der Vorleser av Bernhard Schlink

Högläsaren, The Reader, Der Vorleser - Bernhard Schlinks bok har stått på min läslista i flera år. Nu har jag äntligen läst den, påskyndad av att den ligger till grund för den Oscarsnominerade filmen The Reader (som inte har premiär i Sverige på länge än).

Bokens första del lägger grunden för historien. En femtonårig pojke, Michael, i Tyskland på 1950-talet har ett hemligt förhållande med en kvinna i trettioårsåldern, Hanna. Förutom den sexuella kontakten, tycker Hanna om att Michael läser högt för henne ur böckerna han läser i skolan; gamla klassiker. Förhållandet tar slut när Hanna försvinner utan förvarning.

I bokens andra del är Michael juridikstudent, och deltar som åhörare vid en rättegång mot fem kvinnor som varit vakter i ett koncentrationsläger under andra världskriget. En av dem visar sig vara Hanna. Utan att någon gång tala med henne, kommer Michael till rättegången dag efter dag, och engagerar sig i Hannas process.

Jag var smått besviken över att den första delen var så blodfattig och platt. Jag hade väntat mig mer liv och passion av kärlekshistorien. Lustigt nog blir den distanserade berättarrösten en tillgång i resten av boken, och det är även något som Michael är medveten om. Hannes svek när hon lämnade honom utan förklaring har låst hans känsloliv och gjort honom till en som betraktar livet på avstånd. Det speglas också ganska exakt i hur juristerna måste förhålla sig under processen; juristerna måste värdera de fasansfulla berättelserna från lägret med kyla för att kunna fatta ett objektivt beslut.

Även Hanna verkar förhålla sig till livet på tre stegs distans. Hon är en ovanlig och intressant kvinna, men fastän Michaels tankar ständigt kretsar kring henne, blir hon inte en hel människa för mig. Det är litet synd, men gåtan Hanna lever ändå kvar i mitt minne länge. Jag ser fram emot hur Kate Winslet kommer att gestalta henne på bioduken.

2 kommentarer:

MItt Berlin sa...

Hej! Jag såg filmen Der Vorleser igår. Första delen av filmen var inte alls lika platt som boken utan där får de verkligen fram den passionerade kärlekshistorien. Filmen är kanonbra!
//Mange

Jenny B sa...

Magnus, det var jättekul att höra! Nu längtar jag ännu mer efter att se filmen. Tack för det!