torsdag 8 januari 2009

Conversations with dead people



Död'n... Döööd'n!

Helt utan att jag planerade det har den här veckan fått en röd tråd: samtal med döda människor.

Det började i måndags, med Ricky Gervais som gnabbas med spöken i filmen Livet från den andra sidan.

Dagen därpå såg jag Claire Wikholm tala med sin döde fästman i Kristina Lugns nya pjäs Nu mår jag mycket bättre.

Torsdag kväll på teatern igen: Charlotte Löwensköld inleddes med vålnader som talar med varandra och försöker påverka livet för de som ännu är i livet.

Och det kommer mera!

4 kommentarer:

Spectatia sa...

Visst är det lite lustigt när något tema dyker upp nästan som av sig själv på det här sättet.

Jag som förra veckan läste två böcker samtidigt som båda råkade utspelade sig i Wien, har börjat undra om det egentligen är ett hemligt meddelande någonstans ifrån om att jag borde börja äta wienerbröd...

Jenny B sa...

Vet du vad, jag läser också flera berättelser just nu (av Ingeborg Bachmann) som utspelar sig i Wien! Tror du inte att det är meningen att vi skall åka dit? ;)

Spectatia sa...

Jo, så måste det vara! Och så kan vi lyssna på den här medan vi gör reseplaneringen.

Jenny B sa...

Ja, gärna! Det är en underbar låt. Mycket inspirerande video!