torsdag 11 december 2008

Du och jag av Jan Stenmark


När jag såg Jan Stenmarks bilder i Galago, för länge sedan på 1900-talet, var jag fascinerad. Gamla reklambilder eller teckningar från ett oskyldigt 60-tal fick nya pratbubblor eller bildtexter, och plötsligt förändrades innebörden. Vardagliga situationer blev till laddade scener ur en helt surrealistisk värld, som fick mig att skratta och fundera vidare.

Du och jag är en ny bok i pocketformat av Jan Stenmark, där han satt nya repliker till serierutor ur romantiska serier från 60-talet. Jag blir faktiskt litet modstulen när jag läser den, för stämningen är så dyster och aggressiv. Människorna på bilderna är antingen ensamma och sorgsna, eller i bråk med varandra. Där Jan Stenmarks bilder tidigare var som ett ögonblick ur en större historia, känns de här som mörka återvändsgränder. De är tyvärr varken roliga eller fantasieggande. Alla blir ledsna och oroliga; människorna i historierna och jag som läser.

Fler böcker av Jan Stenmark
Pennan i näsan

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tyckte allvarligt talat att boken är helt briljant. Mycket, mycket rolig...

Kai sa...

Håller inte med recensenten. Boken är riktigt bra.