lördag 13 september 2008

Alphabetical Order på Galleri Index

Tre olika verk skapar den alfabetiska ordningen i Galleri Index små lokaler. Jag älskar alfabetet, och jag älskar när konstnärer vill ta sig an vedertagna system och skapa egna ordningar. Men jag blir inte nöjd med det jag ser på Galleri Index.

1972 gjorde John Baldessari "Teaching a Plant the Alphabet", en inspelning där han försöker lära en krukväxt alfabetet med hjälp av bokstavskort och upprepningar. Stackars krukväxt! Det känns som ett övergrepp att tjata bokstäver i bladvecken på en liten planta som inte bett om det. Det är ju inte heller så man lär barn att läsa, så varför? Det skulle kunna vara ironiskt eller humoristiskt menat, men jag blir så skeptisk till idén att jag inte kan uppskatta den.

R.E.P. (Revolutionary Experimental Space) har gjort ett hundratal stiliserade tecken som representerar saker som Kvinna, Man, Turism, Popstjärna, Dröm, Samband, Yttrandefrihet, Skydd, Framgång, Hälsa. De kallar verket "Patriotism", och jag tror att de försöker säga något, men jag kan inte riktigt se vad det är.

Det verk jag tycker bäst om är "Somebody else's car" av Ahmet Ögüt. Han använder målarfärg och papper som han klistrar på vanliga bilar så att de blir en polisbil eller en helgul taxi. Jag gillar känslan av att ta vad man har och försöka bestämma själv vad man är, fastän det inte kommer att hålla. Papperet kommer ju att regna och blåsa bort, och man får inte utge sig för att vara polis eller taxi utan tillstånd. Det skulle ju vara dumt om fler gjorde så. Men jag gillar att Ahmet Ögüt försöker.

Länk till Galleri Index

Inga kommentarer: