onsdag 11 april 2007

William Kentridge på Moderna Muséet

I helgen var jag på Moderna Muséet. På nedervåningen visas ett antal installationer och filmer av den sydafrikanske konstnären William Kentridge. Jag har sett några av hans animerade filmer på TV tidigare. De är fascinerande och svåra att slita sig från. De sju styckena som är inspirerade av George Méliers klassiska film Resan till månen är fantasifulla, tänkvärda och riktigt, riktigt roliga. Det här är sista veckan Kentridges verk visas här, så jag är glad att jag hann iväg i tid!



Robert Rauschenberg Combines är kvar längre, så den utställningen hoppas jag hinna tillbaka för att se igen. Hans verk är inspirerande; en del är vackra, en del är roliga. Men det blev litet mycket på en gång, när jag suttit så länge framför Kentridges animationer. En sak är jag jätteglad för: att fågel-delarna han använt i sina collage inte stinker! Vartenda besök på Stuttgart Staatgalerie förpestades av stanken från det härskna fettet i deras många Joseph Beuys-installationer.

Inga kommentarer: